Vähähiilihydraattinen ruokavalio ja terveellinen elämäntapaHiilihydraatiton ruokavalio pyradimi

Vähähiilihydraattinen ruokavalio

Vähähiilihydraattinen ruokavalio koostuu raaka-aineista joissa on suhteellisen alhainen sokeripitoisuus. Yksi suosituimmista dieeteistä nykyään onkin vähähiilihydraattinen dieetti. Se on saanut paljon julkisuutta osaltaan monen julkisesti tunnetun ihmisen ansiosta mutta se nykyään myös näkyy niin ravintolan ruokalistoilla kuin markettien hyllyissäkin. Ehkäpä tämän takia monet ihmiset päättävät tiputtaa painoa keskittymällä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon.

Vähentämällä ruokavaliosta tärkkelyspitoisia hiilihydraatteja  myös ylipainosta voi päästä eroon. Esimerkiksi useilla diabeetikoilla on ylipainoa ja liikakilot ovat kertyneet vahvasti keskivartaloon siitä syystä, että kehon rasva varastoituu insuliiniin ja se taas tarkoittaa, että vereen erittyy liikaa sokeria. Jotta insuliini saadaan tasapainoon, on muutoksia tehtävä ruokavalioon.

Ihmisen paino määräytyy täysin sen mukaan kuinka paljon keho saa kaloreita ja paljonko niitä kulutetaan. Mitä vähemmän syöt kaloreita sen todennäköisempää on myös laihtuminen. Kaloreita voidaan pienentää yksinkertaisesti tarkkailemalla ja rajoittamalla hiilihyraattien söymistä. Energian epätasapainot ovat syynä ihmisten kasvavaan liikalihavuuteen. Yhden ravintoaineen ylisaanti, energiakulutuksen lasku eli liikunnan puute johtavat huonoon energiatasapainoon.

Vähähiilihydraattisen ruokavalion idea on yksinkertaisuudessaan syödä elintarvikkeita jotka sisältävät alhaisenmäärän hiilihydraatteja. Monet varmasti pohtivat, että mitkä ruoka-aineet sitten sisältävät vähän hiilihydraatteja? Yleisesti voidaan sanoa, että kaiki ne elintarvikkeet jotka sisältävät suuria määriä proteiineja sekä rasvoja on alhainen hiilihydraattipitoisuus.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio käytännössä

Vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta on helppo tehdä terveellistä, maukasta ja nälkää hyvin pitävää ruokaa. Yleisesti voidaan sanoa, että hiilihydraattien osuus vuorokautisessa ruokavaliossa tulisi olla yhteensä 40 – 60 gr.

Ruoka-aineet:
Lihatuotteet: Sianliha, nauta, lammas ja kana.
Maitotuotteet: Juustot,maitorahka ja maito.
Vihannekset: Parsa, sienet, paprika, munakoiso, kurkut, sipulit, selleri,kurpitsa ja jne.
Hedelmät: Mansikka, mustikka, vadelma sekä sitruuna.
Rasvat: Kala rasva (omega 3), tyydyttymättömät rasvat kuten oliivi öljy, avokaado ja pähkinät.

Ruokailu esimerkki:
Aamupala. Maustamaton jugurtti, pakastemarjoja, kanamuna ja muutama riisikakku
Välipala. Pähkinöitä sekä manteleita
Lounas. Lohta,parsakaalia, tomaatti ja lasi maitoa.
Päivällinen. Kananrinta, salaatti, vihanneksia.
Iltapala. Maitorahka, juustoa, pähkinöitä.

Hyvän ja huonon hiilihydraatin erottaminen on erittäin tärkeää jos halutaan noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Raaka-aineet jotka sisältävät nopeita hiilihydraatteja ovat niin sanottuja huonoja hiilihydraatteja. Raaka-aineet jotka sisältävät hitaita hiilihydraatteja ovat taas hyviä hiilihydraatteja. Esimerkiksi valkoinen riisi,leipä ja pasta sisältävät huonoja eli nopeita hiilihydraatteja kun taas tumma riisi sekä tumma pasta sisältävät hyviä eli hitaita hiilihydraatteja. Katso lisää artikkelistamme hiilihydraattomia ruoka-aineita ja reseptejä.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio hyödyt ja haitat

Vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla ihmiset pystyvät todella tiputtamaan painoaan sekä myös pitämäänpainon tervellisellä tasolla. Tämän lisäksi vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavat ihmiset ovat todenneet ruokavalion vaikuttavan yöunen laadun parantumiseen, unen tarpeen vähenentymiseen, yleiseen piristymiseen ja mielialan paranemiseen.

Monet ovatkin ottaneet sen kokonaan uudeksi elämäntavakseen ja pysyvät näin tervellisessä ja hyvässä kunnossa läpielämän. Heti ensinmäisinä viikkoina kun on aloittanut noudattamaan vähähiilihydraatitonta ruokavaliota poistuu kehosta runsaasti nestettä ja paino voi tippua hyvinkin paljon ihmisestä ja kehosta riippuen useita kiloja. Tätä poistuvaa nestettä myös usein kuullaan nimellä nestepöhö. Nesteen poistuminen kehosta johtuu siitä, että kun noudatetaan alhaisen hiilihydraatin ruokavaliota on kehossa alhaisempi virrankulutus ja kehon ei näin tarvitse varastoida nestettä suuria määriä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että ei ole syytä viedä vähähiilihydraattista ruokavaliota aivan ääripisteeseen eli täysin sulkea kaikki hiilihydraatit ruokavaliosta. Todennäiköisesti hiilihydraattien kokonaan rajoittaminen ja poistaminen ruokavaliosta johtaa pitkässäjuoksussa negatiivisiin vaikutuksiin ihmisen terveydessä. Tämä erityisesti korostuu vihannesten ja hedelmien rajoitetussa käytössä jotka ovat tunnettuja hyvälaatuisista hiilihydraateista. Tästä johtuen tulisi puhua enemmänkin hiilihydraatin laadusta kuin määrän rajoittamisesta. Prosessoidut ruuat tulisi korvata hedelmillä, viljoilla, maitotuotteilla ja vihanneksilla.

Ihmiset jotka tähtäävät tehokkaaseen ja terveelliseen painonpudotukseen tai terveelliseen elämäntapaan,tulisi siis yksinkertaisuudessaan vain rajoittaa riisin, pastan, perunan, vaalean leivän, leivonnaisten, sokerin sekä makeiden käyttöä ja ottaa uudeksi elämäntavaksi vähähiilihydraattinen ruokavalio.